lördag 9 maj 2015

Grattis William och Joel!


För några veckor sedan firade vi min äldsta son och hans farbror Joel.

William hade önskat sig en tårta fylld med jappfluff och dulce de leche-fluff på ljusa bottnar. Motivet på tårtan ville han blir överraskad med. Så efter en del funderande ville jag prova på att göra en skattkista. 

Träffade på en del problem på vägen som gjorde att det drog ut på tiden. Det sista och mest irriterande var den bruna sockerpastan från Satin Ice. Den var för mjuk eller något. Gick bara sönder när jag skulle lyfta upp den på tårtan. Så till slut tog jag vit sockerpasta från Tårtdecor som jag färgade brun med pastafärg och blandade 50/50 med den bruna från Satin Ice. Blev mycket bättre!
Önskar i efterhand att jag började på den tårtan tidigare. Mycket tidigare då jag hade velat ha lite fler detaljer. Men med tanke på tiden jag hade kan jag inte bli annat än nöjd. William blev glad också och tyckte den var både fin och god. Skulle väldigt gärna vilja testa att göra en liknande tårta igen. Med den extra tid jag inte hade till denna. 



Joel önskade sig en tårta med smak av Lakrits och choklad. Så det fick bli Turkisk Peppar-fluff på chokladbottnar. Har ett tag varit väldigt sugen på att testa en tårta med rinnande ganache och såg nu min chans. Ville göra en lite högre tårta så det fick bli 4 bottnar med smak av choklad. Fyllningen blev två lager med Hallonmousse och ett lager med Turkisk Pepparfluff. Utsidan spacklade jag med marängsmörkräm som var smaksatt med hallon, rinnande ganache, rosor spritsade med samma marängsmörkräm och färska hallon på toppen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar