fredag 1 maj 2015

Påsktårtor och Födelsedagsfirande

Var snart en månad sedan påsken var och då även min svärmors födelsedag. Hela familjen var där och firade henne med en god lunch, tårtor och en minst lika god middag. Barn, hundar, familj och vänner satt ute på den uppvärmda altanen. 

Då min svärmor äter LCHF så gick även hennes tårta i samma anda. Mandelbottnar varvade med maräng och jordgubbsmousse och sedan spritsade rosor av lemoncurdgrädde som färgats gammelrosa. Slet mitt hår innan jag fick till smakerna på den då jag inte är van att baka LCHF-vänligt men måste få skryta om att resultatet var väldigt gott. Även för mig som är en sockerråtta. 

Hade tänkt att göra en tårta till. Har tidigare gjort en tårta där man ser en kanin grävandes ned i tårtan så att enbart rumpan sticker upp. Blev sugen på att göra en liknande fast med en påskigare dekorering. Godisägg i fågelbo som jag gjorde av choklad, gräs, blommor och jord gjord av smulad chokladmuffins fick vara dekoration förrutom kaninrumpan. Innehållet i tårtan var ljus tårtbotten smaksatt med vanilj, vaniljkräm, hallonsylt, mosade hallon och grädde täckt med marsipan. Kan inte annat än att säga att jag är mycket förtjust i dessa smaker. 

Sista tårtan hade jag inte tänkt att göra utan fick ett infall att jag måste testa en äggformad tårta. Vilket passar utmärkt till påsk. Nya smaker som Dumlefluff och Ahlgrens Bilarfluff skulle testas ihop med ljus tårtbotten. Tårtan var spacklad med marängsmörkräm och täckt med marsipan som jag färgat gammelrosa. Dekorationen var lite ny för mig. Grymt rolig att göra och kommer absolut att göra det igen då det blev otroligt vackert. Tekniken kallas för Brush Embroidery. Det är kristyr som dras ut med en blötad pensel. Till det hade jag lite olika sorters blommor som jag dekorerade både på och runt. 

Tyvärr är bilderna inte de bästa men hoppas ni tycker om det ni ser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar